Dinsdag (6 mei) is de eerste dag na de meivakantie en dat betekent dat veel reizigers weer de trein nemen naar school en werk. Wie tussen Amersfoort en Barneveld-Zuid in de ochtendspits met de trein gaat, zit de komende twee jaar in een boemel waarvan het eerste exemplaar in 1961 ging rijden: de Mat ’64. De Materieel '64 wordt ook wel de Apekop genoemd, deed dienst voor de NS in kenmerkend geel en ging negen jaar geleden met pensioen.
Vervoerder Keolis Nederland geeft zijn zeven treinen op de Valleilijn een fikse opknapbeurt. In treinen die nog geen wc hebben, komen toiletten en van alle treinen zijn straks de zitplaatsen comfortabeler. Verder kunnen de reizigers na de ombouwoperatie de hele rit via wifi op hun telefoons kijken naar filmpjes op TikTok en andere platforms en ook appjes versturen.
'Erg fijne trein'
Voor elke trein is enkele maanden uitgetrokken en daarom is de tijdelijke terugkeer van de Apekop nodig, zegt Harina Reuvers van Keolis. Het hart van de teamleider maakt een sprongetje als ze vertelt over de 'bejaarde' trein 904 uit 1973 die in de werkplaats in Roosendaal in Valleilijn-blauw is gespoten. Daar is de trein ook gereviseerd. "Ik heb in 2007 mijn opleiding tot machinist in de Mat '64 gehad", zegt Reuvers. "Een erg fijne trein om mee te rijden. In de nieuwe treinen is alles computergestuurd."
Keolis rijdt in de regio onder de naam RRReis. Ze huurt de 904 van Stichting 2454CREW die historisch treinmaterieel beheert en onderhoudt. De trein stond op het emplacement op station Amersfoort. Voordat de Apekop vanochtend het station in Amersfoort verliet voor de eerste rit naar eindbestemming Barneveld-Zuid heeft Keolis de Mat ’64 904 uitentreuren getest. Waaronder door er helemaal mee naar Groningen te rijden. Reuvers: "We moesten ook de snelheid van de trein testen."
Roken
In de Apekop kon vroeger worden gerookt, maar dat pleziertje is de reiziger die niet zonder pafje kan op de Valleilijn niet gegund. Roken in de trein mag sinds 1 januari 2004 niet meer. De asbakken zijn uit de rookcoupés verdwenen.
💬 Mail ons!
Heb jij een tip of opmerking? Mail naar de redactie: [email protected] of bel 0341-798 298