Een groep van ongeveer vijftien kinderen gehuld in gele hesjes komt enthousiast het museum binnengestormd. Vanochtend hebben ze op school al les gehad van Gerda en een klokhuisaflevering gekeken over touw. Dat onderwerp is niet geheel willekeurig. Touw heeft namelijk een lang spoor in het verleden van Nijkerk. Al sinds de 17e eeuw was er een touwslagerij actief in Nijkerk, en vanaf 1893 is de bekende Touwslagerij, nu Touwfabriek Langman, onafgebroken in handen van dezelfde familie.
Bijspijkeren in de vakantie
"De zomerschool is bedoeld voor kinderen die net wat achterstand hebben", vertelt één van de juffen, "bijvoorbeeld als zij op een paar vakken achter lopen. Dan kunnen we ze hier bijscholen." Het is de tweede week van de periode van vijf weken, met elke week drie les dagen.
Het is een belangrijk initiatief volgens Wilma, die ervaring heeft als docent in het speciaal onderwijs én ook de Zomerschool coördineert vanuit Museum Nijkerk. "We pretenderen niet dat ze enorme vooruitgang boeken, maar het gaat erom dat we niet willen dat ze achteruit gaan."
Verhalen uit de oude doos
Nadat de kinderen beneden een korte introductie hebben gehad, neemt Gerda ze mee naar het karakteristieke grote spinnenwiel. Het is één van de historische werktuigen die het museum bezit. "Het was heel normaal dat kinderen van acht à negen jaar ook werkten in de fabriek", vertelt Gerda. "De kinderen waren namelijk degene die zorgden dat het spinnenwiel bleef draaien." De groep kinderen dringt om haar heen zodra ze wat verschillende wol vanachter het spinnenwiel pakt. De kinderen mogen het zelf voelen en ruiken.
Die strengen werden gespannen over een lange 'lijnbaan' en daar samengebonden tot touw. Wilma woonde zelf in haar jeugd naast de fabriek. Ze vertelt hoe die baan achter haar huis langs liep en hoe zij samen met andere kinderen als spelletje onder de lijnen doorliep. "Als de touwen je haar te pakken kregen, dan betekende dat wel dat je dat haar kwijt was." "Voor mij had dat niks uitgemaakt", lacht een van de jongens die zelf een kort kapsel draagt.
Creativiteit
Het tweede onderdeel van de middag staat in het teken van zelf iets maken. Allemaal kregen ze een stukje touw en kurk om een poppetje te maken, die ook als sleutelhanger kan fungeren. Aan één van de tafel wordt hard getekend en geknoopt. "Ik vind het leuk om creatieve dingen te doen, dus dit vind ik ook leuk!", vertelt één van de meisjes.
Het tekenen vond zij dan ook het leukste deel van de middag, maar een paar momenten daarvoor stond ze ook met volle aandacht te luisteren naar Gerda die enthousiast vertelde over wat ze had gezien. Een ander meisje aan tafel knikt hard ja op de vraag of ze het naar haar zin had vandaag. "Ik vond het gewoon leuk, en interessant!" Haar overbuurvrouw vond het iets minder leuk, gaf ze toe, maar de zomerschool was wel haar ding.
💬 Mail ons!
Heb jij een tip of opmerking? Mail naar de redactie: [email protected] of bel 0341-798 298