Campagne tegen natuurbrandrisico
De campagne is in 2024 ontwikkeld door VNOG en wordt ondersteund door meerdere veiligheidsregio’s en Brandweer Nederland. Dit jaar werkt Leisurelands mee om de veiligheidsboodschap in haar recreatiegebieden onder de aandacht te brengen.
Bewustwording en gedragsverandering
Door droge zomers en klimaatverandering neemt het risico op natuurbranden toe. Veel bezoekers realiseren zich niet dat hun eigen gedrag daar een rol in speelt. De campagne richt zich daarom op bewustwording en gedragsverandering. Kleine handelingen, zoals geen afval achterlaten, geen open vuur maken en de auto niet parkeren in hoog, droog gras, verkleinen het risico op natuurbranden.
Aftrap op recreatiegebied Bussloo
Op dinsdag 8 juli vond op recreatiegebied Bussloo de symbolische aftrap plaats, met een korte toespraak en de onthulling van de campagne. Klaas Noorland, projectleider bij VNOG, zei: “De impact van een natuurbrand kan groot zijn. Dat maakt dat iedereen, dus ook recreanten, zijn eigen verantwoordelijkheid moet nemen. Met deze campagne willen we recreanten op een positieve manier stimuleren tot natuurbrandveilig gedrag.”
Leisurelands-directeur Kees Rutten gaf aan dat de gebieden in de zomer intensief bezocht worden en dat zij het belangrijk vinden om bij te dragen aan bewustwording: “Deze samenwerking is een waardevolle stap.”
Campagne zichtbaar in de regio
De campagne is deze zomer te zien op vlaggen, borden en krijtverfsjablonen op locaties als Bussloo, Kievitsveld, Zandenplas, Heerderstrand en Stroombroek. VNOG onderzoekt ook het effect van de campagne op het gedrag van recreanten, onder andere via korte vragenlijsten op locatie.
💬 Mail ons!
Heb jij een tip of opmerking? Mail naar de redactie: [email protected] of bel 0341-798 298