Vogels, katten en honden weggehaald uit woning vol afval in gemeente Elburg
ELBURG – De Landelijke Inspectiedienst Dierenwelzijn (LID) en de politie hebben op woensdag 10 juni een woning in de gemeente Elburg bezocht waar sprake was van ernstige vervuiling en dierverwaarlozing. In de woning werden twee honden, drie katten en elf vogels aangetroffen. Volgens de LID leefden de dieren onder zeer slechte omstandigheden.
De inspectiedienst omschrijft de woning als een vuilnisbelt. Overal lagen lege whiskyflessen, verpakkingen van diervoeding, conservenblikken en grote hoeveelheden sigarettenpeuken. De dieren leefden tussen het afval.
Dieren weggehaald
De honden en katten liepen vrij rond door het vuil. De vogels zaten in kooien die bedekt waren met dikke lagen ontlasting. Ook hing er een sterke rooklucht in de woning. Dat kan vooral voor vogels schadelijk zijn, omdat hun luchtwegen erg gevoelig zijn.
In overleg met het Openbaar Ministerie zijn de dieren in beslag genomen. Ze verblijven nu op een geheime opvanglocatie, waar ze worden verzorgd en onderzocht. Tijdens de actie wist één van de drie katten te ontsnappen. De betrokken instanties proberen het dier alsnog te vangen.
Strengere aanpak
Tegen de eigenares van de dieren is proces-verbaal opgemaakt. Het Openbaar Ministerie beslist later of er verdere stappen worden genomen.
Sinds begin 2024 geldt de Wet aanpak dierenmishandeling en dierverwaarlozing. Daardoor zijn de straffen voor ernstige gevallen van dierenmishandeling en verwaarlozing zwaarder geworden. Ook kan een rechter een houdverbod opleggen. In dat geval mag iemand tijdelijk of, in ernstige gevallen, levenslang geen dieren meer houden.
Bekijk hieronder de beelden.
💬 Mail ons!
Heb jij een tip of opmerking? Mail naar de redactie: [email protected] of bel 0341-798 298
