Volgens wethouder Pluimers zijn vooral fatbikes, stoere elektrische fietsen, populair onder jongeren. "Het is niet erg dat jongeren hiermee rijden, maar we zien sommigen met hoge snelheden door het verkeer racen. Dat is levensgevaarlijk en kan leiden tot ernstige ongelukken of hoge boetes."
Gekeurd door de RDW
Een opgevoerde elektrische fiets, bijvoorbeeld met een motorvermogen boven de 250 watt of een snelheid van meer dan 25 kilometer per uur met trapondersteuning, valt onder de regels voor bromfietsen of speedpedelecs. Dit betekent dat de fiets gekeurd moet zijn door de RDW, een helm verplicht is, en de bestuurder minimaal 16 jaar oud moet zijn en een rijbewijs nodig heeft.
Wie een opgevoerde fiets als gewone fiets gebruikt, riskeert een boete van 310 euro. Bij herhaling kan de fiets in beslag worden genomen. Jongeren vanaf 12 jaar krijgen in dat geval ook een strafblad.
Aansprakelijkheid en kosten
Een ongeval met een opgevoerde fiets kan grote financiële gevolgen hebben. De fiets is namelijk niet verzekerd. Schade of medische kosten kunnen daarom oplopen tot duizenden euro's. Ook kunnen ouders aansprakelijk worden gesteld als hun kind jonger dan 14 jaar betrokken is bij een ongeluk.
Jongeren van 14 en 15 jaar zijn zelf verantwoordelijk, maar ouders kunnen aansprakelijk zijn als zij onvoldoende toezicht hebben gehouden. Vanaf 16 jaar is de jongere volledig aansprakelijk.
Nieuwe wetgeving in de maak
Naast de campagne werkt het ministerie aan strengere regels tegen het opvoeren van elektrische fietsen. Het wil hard- en software verbieden die snelheidscontroles onmogelijk maken of beïnvloeden.
Met de campagne hoopt Barneveld jongeren bewuster te maken van de risico's en ouders aan te moedigen hierover in gesprek te gaan. "Is het opvoeren van een fiets al deze risico's waard?" vraagt wethouder Pluimers zich af.
💬 Mail ons!
Heb jij een tip of opmerking? Mail naar de redactie: [email protected] of bel 0341-798 298