Lead Image 1:
Lead image TXT 1: Schimmel, vocht en tocht: Nijmeegse huurders eisen een oplossing. Foto: Omroep Gelderland
Lead Image 2:
Lead image TXT 2: Schimmel, vocht en tocht: Nijmeegse huurders eisen een oplossing. Foto: Omroep Gelderland
Het deurkozijn is aan het rotten door vocht in de badkamer. Foto: Omroep Gelderland

Het deurkozijn is aan het rotten door vocht in de badkamer. Foto: Omroep Gelderland

NIJMEGEN - Schimmel, tocht, vocht en geluidsoverlast, het is de bewoners van 192 maisonettewoningen in de Nijmeegse wijk Meijhorst al jaren een doorn in het oog. Ze eisen dat woningbouwvereniging Talis zo snel mogelijk iets doet aan de problemen. Daarom overhandigden ze maandagavond handtekeningen aan de bestuurder van Talis, die juist kwam uitleggen dat dit najaar een renovatie komt.

Christel Bakker schuift ’s winters een gordijn voor haar voordeur om de tocht tegen te houden. Achter de radiatoren heeft ze aluminiumfolie geplakt om nog iets van de warmte binnen te houden en op de muren en plafonds keert de schimmel ondanks haar strijd steeds weer terug. Christel: “In onze badkamers zitten geen ramen en de ventilatie is kennelijk niet afdoende, het is hier gewoon te vochtig.”

Dat bewijst ook het deurkozijn van de badkamer, dat is gaan rotten.

Kijk welke problemen Christel Bakker ervaart:

Toch is het grootste probleem wat Christel betreft niet zichtbaar maar hoorbaar. Vooral ’s nachts. Op haar telefoon laat ze horen hoe hard het in haar woning klinkt wanneer haar bovenbuurvrouw ’s nachts haar toilet doortrekt. Christel: “Doorspoelen moet gebeuren, maar je moet er geen last van hebben.”

Isolatie tegen geluidsoverlast werd afgewezen

Op verzoek van Christel is er al eens iemand langs gestuurd vanuit woningcorporatie Talis om de leidingen te onderzoeken. Conclusie: met een eenvoudige isolatie eromheen zou de overlast al te verhelpen zijn. Maar daarvoor kwam geen toestemming van Talis.

Schimmel, vocht en tocht: Nijmeegse huurders eisen een oplossing - Foto: Omroep Gelderland

Nu eisen de bewoners groot onderhoud door Talis. Daarom boden zij maandagavond Talis-bestuurder Margje Lubbers handtekeningen aan. Lubbers: “Wij wisten dat de bewoners ontevreden waren, omdat wij natuurlijk ook onderhoud wilden plegen. Dat komen wij hier ook toelichten.”

Bewoners zijn vertrouwen kwijt

Volgens de bewoners is dat te laat, omdat hen al eerder beloofd is dat er onderhoud zou komen. De laatste belofte was voor eind 2021, zo staat in het plaatselijke blad De Dukenburger. De bewoners zijn hun vertrouwen dan ook een beetje kwijt. Te meer omdat de oplossingen die wél zijn geboden vaak niet de gewenste uitkomst hadden.

Zo kwam op verzoek van Christel iemand van Talis langs vanwege de vele scheuren in één van haar muren. Christel: “Wat schetste mijn verbazing? Dat er eigenlijk een heel simpel behangetje overheen geplakt is, wat ik bij wijze van spreken zelf nog had kunnen doen. Dus wat er is gedaan, is de scheuren verdoezelen.”

Schimmel, vocht en tocht: Nijmeegse huurders eisen een oplossing - Foto: Omroep Gelderland

De bewoners eisen nu dan ook dat er “echte oplossingen worden geboden, in plaats van cosmetische ingrepen.” Talis wil eind dit jaar beginnen met de renovatie, die één à twee jaar moet duren.

Deel dit artikel