Lead Image 1:
Lead image TXT 1: Persoonlijke aandacht binnen een bedrijf doet werknemers goed, zegt Marthe van der Kint. Foto: Fauxels via Pexels
Een mooie bos bloemen is al een fijn afscheidscadeau, zegt de etiquette-expert. Foto: Pxfuel

Een mooie bos bloemen is al een fijn afscheidscadeau, zegt de etiquette-expert. Foto: Pxfuel

- Na zestien jaar bij PostNL ging Hermien de Wit met pensioen. Als bedankje kreeg ze een doosje Merci en een cadeaubon van 10 euro. Zelf maakte ze er geen stampij over, maar haar dochter wond zich er wél over op. En ze was niet de enige, want via sociale media kreeg ze bijval van veel mensen die het wel erg karig vonden. Maar ís dat ook zo?

Etiquettedeskundige Reinildis van Ditzhuyzen uit Zutphen vindt het eigenlijk een storm in een glas water. "Een werknemer komt bij een bedrijf om geld te verdienen, en als je dan na verloop van tijd van baan verandert of met pensioen gaat, dan is het heel aardig als je iets krijgt - ervan uitgaande dat de samenwerking naar volle tevredenheid is verlopen. Dat is gewoon een aardig gebaar, want een bedrijf is niet verplicht iets te doen."

Ambassadeur van het bedrijf

Dat laatste is waar, zegt Marthe van der Kint van Fan Factory uit Ede, maar toch: "Als je slim bent, doe je het wél. Werknemers vergeten hun eerste en laatste werkdag nooit meer. Je wil als werkgever dat iemand na zijn vertrek een ambassadeur wordt voor je bedrijf en rondvertelt hoe fijn hij terugkijkt op zijn tijd bij jou. En niet alleen degene die er jarenlang werkt, maar ook de stagiair. Wie weet komt die stagiair namelijk terug als klant of als vaste medewerker", aldus Van der Kint.

Fan Factory noemt zich expert in het meten én verbeteren van medewerkerbetrokkenheid. Steeds weer blijkt dat een ambassadeur zich aan alle kanten terugverdient, merken ze in Ede. "Je kunt als werkgever nog zo veel geld steken in het creëren van een beeld van goed werkgeverschap, maar één zo'n verhaal als bij PostNL en het beeld kan de prullenbak in", zegt Van der Kint. "Zie het als een restaurantreview: een goede vertelt zich twee à drie keer door, een slechte wel tien keer."

Persoonlijke aandacht telt

Hoe groot het bedrijf ook is, zegt ze, het loont altijd om moeite te steken in goed werkgeverschap. "De persoonlijke aandacht is superbelangrijk. Het gaat in grotere bedrijven vaak fout omdat onduidelijk is bij wie de verantwoordelijkheid ligt: de manager denkt dat HR het doet, HR denkt dat de manager het doet. Wie het zou moeten zijn? In mijn beleving de manager, samen met de collega's. Veel bedrijven wíllen die aandacht wel geven, maar HR moet het uitvoerbaar maken voor de organisatie. Want de offboarding binnen een bedrijf is belangrijk, daar moet je echt alles uit de kast halen."

Persoonlijke aandacht binnen een bedrijf doet werknemers goed, zegt Marthe van der Kint. - Foto: Fauxels via Pexels

In het geval van PostNL vindt etiquettedeskundige Van Ditzhuyzen dat er sprake is van verzachtende omstandigheden. "De ellende is: bij zo'n groot bedrijf komen en gaan mensen voortdurend. Je kunt er bijna niet aan beginnen om al die mensen ergens mee te bedanken. Wie moet dat allemaal regelen? De HR-afdeling? Die hebben wel meer te doen, anders worden ze een soort cadeau-afdeling. En hoe houd je als groot bedrijf in de gaten of iedereen evenveel krijgt? Anders zegt iemand: hé, en ik dan? Ik heb niet hetzelfde gekregen als die persoon in Noord-Groningen."

'Geef dan een bos bloemen'

Maar, benadrukt Van Ditzhuyzen, áls je als werkgever dan iets doet, pak het dan wel goed aan. "Het is geen wet van Meden en Perzen, maar in dit specifieke geval is een doosje Merci en een bon van 10 euro wel wat minuscuul, een beetje pover. Geef dan bijvoorbeeld een mooie bos bloemen. En als ontvanger moet je er vervolgens niet ondankbaar over zijn. Je hoort een gegeven paard niet in de bek te kijken, zegt het spreekwoord."

Zie ook: Hermien kreeg een afscheidscadeau van niks, maar het kan altijd erger

Deel dit artikel