Het ontwerp van de nieuwe brug. Foto: Gemeente Nijmegen

Het ontwerp van de nieuwe brug. Foto: Gemeente Nijmegen

NIJMEGEN - De toekomstige brug bij de Waalhaven kan toch worden uitgevoerd met een lift voor minder validen. Maar dat wordt dan wel een ander soort brug dan het eerdere ontwerp. Tussen de twee trappen komt daarbij een soort liftbaan die uniek is voor Nederland en waarschijnlijk zelfs voor Europa, zo zegt het college.

De gemeenteraad heeft het college meermaals opgeroepen om te onderzoeken of de nieuwe brug rolstoeltoegankelijk kon worden door gebruik van een plateaulift.

Nieuw brugontwerp

Uit onderzoek dat het college heeft laten doen, blijkt dat het gebruik van een standaard trapplateaulift niet mogelijk is. De helling van de brug is met veertien meter te lang voor een trapplateaulift, zo stellen deskundigen. Het af te leggen traject van de trapplateaulift ligt vele meters boven de lage kade en boven het water. Bovendien zou er geen toezicht op zijn en zou die lift bloot staan aan regen en wind.

Voor een duurzame en veilige oplossing is een op maat gemaakte trapplateaulift nodig en daarvoor is een nieuw burgontwerp gemaakt. Die kost zo’n 1,1 miljoen euro meer dan het oorspronkelijke ontwerp van 2,6 miljoen euro. En het onderhoud komt op 40.000 euro per jaar.

'Uniek voor Nederland'

Op het eerste gezicht wijkt het nieuwe brugontwerp niet veel af van het eerdere ontwerp uit 2021, zo schrijft het college aan de raad. ” Nieuw is de ‘liftbaan’, die is volgens het college “uniek voor Nederland en waarschijnlijk zelfs voor Europa.” Met die liftbaan ben je in negentig seconden aan de overkant.

De raad stelde eerder voor om zonder het aanbrengen van een lift maar helemaal geen brug aan te leggen. Dat ziet het college niet zitten omdat dan de afspraken niet worden nagekomen richting provincie en inwoners die de brug wel op prijs stellen. Bovendien valt dan een subsidie van de provincie weg en samen met de al eerder gemaakte kosten schiet de gemeente er dan vier ton bij in.

Ergens 1,1 miljoen euro vandaan halen

Waar de extra 1,1 miljoen euro vandaan gehaald moet worden is nu aan de gemeenteraad. Volgens wethouder Vergunst kan de gemeente daarvoor binnen de totale begroting ruimte vinden door iets anders niet te doen of binnen het project Waalfront door andere dingen kunt schrappen. “Maar linksom of rechtsom kost het geld. Zowel de investering als het extra onderhoud.”

Behalve de extra kosten voor het nieuwe ontwerp zijn ook de bouwkosten intussen gestegen, zodat de brug uiteindelijk nog duurder kan uitvallen dan eerder werd voorzien.

Deel dit artikel